Przejdź do treści

Nowa licencja pilota cywilnego

Najbardziej podstawowa licencja PPL była obecnie uważana przez wszystkich entuzjastów awiacji za przestarzałą i coraz bardziej nieopłacalną. Dawała ona bowiem najmniejsze uprawnienia, i mimo iż przez długi czas była jedyną licencją, jaką mogli zdobyć młodzi miłośnicy lotnictwa, była obecnie wycofywana. Od kilku lat skutecznie zastępowała ją licencja LAPL, będąca nie tylko bardziej atrakcyjną pod względem uprawnień, ale również umożliwiająca poszerzanie pozwoleń.

Licencja rekreacyjnego pilota samolotu jednosilnikowego

licencja lapl - kosztyObydwa rodzaje licencji podstawowych nie różniły się od siebie zbytnio na pierwszy rzut oka, gdyż licencja pilota rekreacyjnego LAPL umożliwiała pilotowanie wyłącznie maszyn do czterech ton udźwigu oraz zabieranie do trzech pasażerów na wyłącznie dzienne loty. Od starego typu uprawnień różniła się przede wszystkim możliwością rozbudowywania upoważnień, gdyż posiadacze takiej licencji mogli odbywać szkolenia doskonalące, po których mogli być uprawnieni do odbywania lotów nocnych, dalekozasięgowych, lub z większa ilością pasażerów. Licencja ta, również, dawała możliwość przejścia na wyższy poziom uprawnień i pilotowanie maszyn komercyjnych po odbyciu odpowiedniej ilości godzin lotów. Pod względem finansowym, znacznie bardziej atrakcyjna okazywała się właśnie licencja LAPL – koszty były nieco wyższe niż odbycie szkolenia PPL, aczkolwiek w programach kursów znajdowały się również szkolenia na symulatorach lotu, oraz znacznie większa ilość godzin praktycznych, które w poprzedniej wersji cywilnej licencji musiały być dokupywane osobno po znacznie wyższych cenach niż koszty całego nowego szkolenia. Licencja LAPL była bardzo atrakcyjna szczególnie dla młodych osób aspirujących na stanowiska pilotów komercyjnych, gdyż umożliwiała ona naliczanie godzin lotu już od pierwszej odbytej trasy, i zachowanie ich po przejściu na wyższy poziom uprawnień.

Taka możliwość znacznie ułatwiała zdobycie licencji wymagających dużej ilości wylatanych godzin, do tej pory nie naliczanych w całości w starej wersji licencji pilota rekreacyjnego. Możliwość rozbudowywania uprawnień była natomiast zdecydowanie atrakcyjna dla członków aeroklubów, wykonujących pokazy lotnicze na maszynach historycznych oraz lekkich samolotach wyczynowych.