Przejdź do treści

Rodzaje pasów ładunkowych

Pasy mocujące ładunek naczepy samochodowej są niezbędnym i wymaganym wyposażeniem każdego pojazdu ciężarowego. Często już jeden pas wystarcza by utrzymać ładunek w miejscu, i zapobiec utracie równowagi naczepy podczas jazdy, spowodowanej przez poruszanie się ładunku. W przypadku cięższych ładunków, jest jednak wymagana większa ilość pasów, lub też bardziej skuteczne ich odmiany.

Wytrzymałe pasy do zabezpieczania wielotonowych ładunków

pas do zabezpieczenia ładunkówStandardowe pasy, jakie zazwyczaj znajdują się na wyposażeniu każdego pojazdu ciężarowego fabrycznie są zwykłymi pasami parcianymi, nie mającymi żadnych szczególnych zabezpieczeń. Takie pasy sprawdzają się w przypadku zabezpieczania towarów lekkich, a ich zadaniem jest głównie zapobieganie poruszania się ładunku w trakcie jazdy. Jeden pas do zabezpieczenia ładunków zazwyczaj zapinany jest na całej szerokości podłogi naczepy za pomocą karabińczyków, a taka metoda zabezpieczenia w zupełności wystarcza w przypadku przewożenia ładunków spożywczych, lekkich, lub materiałów budowlanych. W przypadku transportu cięższych ładunków, stosowany jest natomiast znacznie trwalszy pas do zabezpieczania ładunków, dodatkowo wzmocniony stalowymi linkami, wplecionymi w jego taśmę. Pasy tego rodzaju są sztywne i bardzo wytrzymałe, nie ulegając rozdarciu czy uszkodzeniu nawet podczas utrzymywania bardzo ciężkiego ładunku wielkogabarytowego. Mogą one być używane pojedynczo, ale również i w większej ilości, zwłaszcza w trakcie przewozu ładunków o dużej masie, lub nietypowym kształcie, które mogłyby łatwo zdestabilizować naczepę podczas transportu, a tym samym być przyczyną poważnego wypadku. Najbardziej nietypowe pasy są natomiast wykonane z elastycznego materiału syntetycznego, który mimo pozornej delikatności wykazuje się większą tolerancją na obciążenia niż pasy parciane wzmocnione stalowymi linkami.

Elastyczne pasy używane są przede wszystkim do przewozu materiałów sypkich, znajdujących się w zamkniętych workach, lub tam gdzie potrzebna jest niestandardowa długość pasa mocującego. Zwykle wykorzystywane są w lotnictwie, gdzie używane są do zabezpieczania ładunków balastowych w samolotach transportowych, choć można je zobaczyć także w pojazdach transportowych firm budowlanych, które służą do wywozu pozostałości po budowach.